Hemuppgift på historiesyn
Läs kapitlet: Diktatorerna skriver historia (sidorna 45 - 56) i Perspektiv på historien B
1) Gör uppgift 3 på sidan 57
2) Läs texterna "Introduktion till historia" (Geschiste 5, 1971) och
"Historia" (Läroplan i historia från 1938) på sidorna 58 - 60 i Perspektiv på historien B och svara på följande frågor: Motivera gärna svaren med exempel ur texterna.a) Hur motiveras historieämnet i de båda texterna?
b) Vilket är det viktigaste målet med historieämnet enligt respektive text?
c) Vilka historiesyner har de båda regimerna? Hur kommer respektive regims historiesyn till uttryck i texterna?
d) Vad skiljer och vad förenar i synen på historia och historieundervisning i de båda texterna?
Överkurs
3) Gör uppgift 1 på sidan 57 i Perspektiv på historien B
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven
visar utifrån olika centrala historiska begrepp hur ett och samma
historiska fenomen eller skeende kan beskrivas på olika sätt.
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven beskriver och förklarar olika slags historiesyn i nutid och i förgången tid.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven
klarlägger hur skiftande historiesyn och olika förklaringsmodeller kan
anläggas på olika texter och företeelser eller händelseförloppEleven gör historiska jämförelser över tiden mellan olika länder och kulturer samt klarlägger hur skillnader i dag har sin historiska förklaring samt anger vilka konsekvenserna kan bli för framtiden.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.