Pages

Monday, November 28, 2011

Tolkningar av betygssteg

Godkänt

Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.

För att uppnå detta kritierium måste man ha använt sig av tre olika källor för att styrka sina argument och dessa källor måste finnas redovisade i en källförteckning (använd Citethisforme.com). Talet måste ha en tydlig test och innehålla olika argument som stödjer tesen. Talet måste i någon mån vara anpassat efter den angivna målgruppen. Det ska alltså märkas konkret att man vänder sig till just dem. Talet måste också vara anpassat på så sätt att det är någorlunda sammanhängande, förståeligt och att man har kontakt med publiken.

Väl godkänt

Eleven söker uppslagsrikt på egen hand relevant material för muntlig framställning samt granskar och värderar informationen

Detta innebär att de källor du valt är välvalda, och att man gjort något utöver det man "måste". Man har inte nöjt sig med första bästa Google-sökning, eller Wikipedia och Ne.se utan försökt hitta annan information som stödjer ens tes. Av de källor du använt, väljer du ut två och gör en källkritisk analys av. För att repetera hur det nu gick till kan du titta på de analyser ni skrev i ettan. För detta kriteriet är ju huvudsaken att ni granskar (noggrant undersöker) och värderar (att ni kommer fram till någon slags slutsats utifrån den granskning ni gjort)

Eleven planerar i tal sin framställning väl och förmedlar med stilistisk säkerhet erfarenheter, kunskaper och underbyggda åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt

Strukturen i talet ska vara tydlig, vilket innebär att här ska finnas en bra inledning och avslutning samt att det ska vara tydligt vilka de olika argumenten är och när de börjar och slutar. Språket ska vara korrekt, lämpligt för målgruppen, och välformulerat. Själva argumentationen ska vara väl underbyggd, alltså bra "bevis" i form av faktauppgifter t.ex. Det ska inte bara vara eget tyckande, eller med "bevis" som inte är så övertygande. Effekten av talet ska vara att man känner sig övertygad och intresserad av ämnet, eller att man skulle kunna tänka sig att den tilltänkta publiken känner sig övertygad och intresserad.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.