Pages

Wednesday, January 12, 2011

Svenska: gör en glogg!

Källkritik, upphovsrätt, och muntlig presentation


Ni har alla blivit tilldelade ett ämne (två har fått sitt ämne via SMS). Ni ska skapa en interaktiv planch (en glogg!) om ämnet och gloggen ska vara som en portal, eller utgångspunkt, för någon som skulle vilja lära sig mer om ämnet. Därför ska gloggen innehålla minst tre länkar till sajter om ämnet,  minst två bilder och antingen ett ljudklipp eller ett videoklipp. När ni sedan ska presentera gloggen för mig och för varandra, ska ni inte presentera själva ämnet utan gloggen, dvs. dina bilder och länkar. I den presentationen måste ni berätta var ni har fått ert material ifrån och hur ni vet att ni får använda det, och hur ni har bedömt att sajterna är tillförlitliga och innehåller bra information om ämnet.


För att ni ska få se ett exempel på hur en glogg kan se ut så har jag gjort en där jag har samlat en massa bra länkar som ni kommer att ha nytta av under det här arbetet! Fortsätt sedan läsa.



Sammanfattning:
  • Gör en glogg om ditt ämne
  • Gloggen ska innehålla tre-fyra länkar (varav en ska vara Wikipedia), två bilder, samt ett ljudklipp eller ett videoklipp.
  • Presentera din glogg för klassen.
Hela gloggen ska vara färdig om ca. tre veckor och under tiden kommer jag att hålla lektioner om hur man söker, upphovsrätt, Wikipedia och källkritik.

Detta ska du göra när jag är i London:
  • Registrera dig på Glogster.com. Välj ett Edu Basic-konto.
  • Surfa runt och titta på gloggar på Glogster för att få en uppfattning om hur de ser ut.
  • Sök upp ditt ämne på Wikipedia. Fundera över hur man ska bära sig åt för att bedöma om det som står där är sant?
  • Klicka på länken i min glogg ovan där det står "Kolla kallan". Läs igenom den information som finns där om hur man bedömer en hemsidas trovärdighet.
  • Skriv ner alla frågor du har så att du kan ställa dem till mig på onsdag i nästa vecka.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.