Pages

Wednesday, October 20, 2010

Att filma - vad ska man tänka på?

Nu är det dags för de flesta av er att göra era bildspel/ videosnuttar. Jag vill att ni använder Windows Movie Maker till detta. Då kan jag dels hjälpa er och det blir inte några konstiga format man inte kan använda.

  • Planera hur er film/ert bildspel ska se ut
  • Fundera på hur mycket ni vill exponera er - en kombination av bild och video kan vara en bra kompromsiss.
  • Filma/ Fotografer
  • Tänk på att filma när det är så ljust som möjligt
  • Tänk på att filma i bästa möjliga ljudmiljö (blåst och biltrafik dödar till exempel det ni säger och är svårt att redigera bort)
  • Vila din filmarhand mot något eller ställ kameran på ett fast underlag så att bilden inte darrar och hoppar.
En del av er gör bildspelet/videosnutten individuellt. Då är det lätt för mig att se den personens kvaliteter och färdigheter när jag ska sätta betyg. Om man är i par eller grupp kan detta vara svårt. Detta måste ni vara medvetna om när ni arbetar som grupp. Det enda jag ser är slutprodukten och den är det enda jag kan utgå ifrån. när jag ska sätta betyg. Jag gör mitt bästa naturligtvis, men är det för svårt att sätta enskilda betyg sätter jag i så fall ett gemensamt betyg på själva slutprodukten.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.